Oldboy
14. 6. 2007
Máte-li pocit, že se americké akční filmy stále opakují, a rádi byste viděli film, který v sobě má napětí a končí jinak než slavným vítězstvím hlavního hrdiny nad zlem, mohu vám Oldboye jen doporučit. Nesmíte se ale zaleknout, že tenhle film natočili v Jižní Koreji, kde senebojí ukazovat i záběry, z nichž se mnohým dělá špatně. Tentokrát se vytasili s pojídáním chobotnice zaživa nebo stříháním jazyka, ze kterých není dvakrát dobře ani otrlému divákovi (skvělý film na ukončení vztahu). Oldboy je totiž možná nejlepší komiksovou adaptací (jako předloha posloužila stejnojmenná japonská manga), kterou můžete vidět (a to i v porovnání s 300 nebo Sin City!!!) Režisérem filmu je Park Chan-Wook, který snímek uvádí jako druhou část volné trilogie o pomstě (první díl s názvem Sympathy for Mr. Venegance se u nás, kromě festivalového uvedení, nikdy neobjevil). Na prestižním festivalu v Cannes byl Oldboy v roce 2004 oceněn Velkou cenou poroty, které předsedal sám Quentin Tarrantino, k jehož filmu Kill Bill by se dal Oldboy možná přirovnat. Nicméně únosnost stopáže, vtipnost provedení i dějová zápletka jsou u Parkova filmu na mnohem vyšší úrovni.
Základní děj filmu se motá okolo pomsty. Příběh začíná, když mladý muž oslavuje narozeniny své dcery, opije se a po propuštění z policejní stanice, kde byl zadržen, se probouzí v neznámém pokoji, v němž má strávit dalších patnáct let života, a jediným spojením s okolním světem je pro něj televize. Když se pak náhle dostává zpět na svobodu, netouží po ničem jiném než najít svého věznitele a zjistit důvod, proč byl vlastně uvězněn. Začíná tak podivná hra, ve které nikdo neví, kdo je kočka a kdo myš.
Film, který svou strukturou připomíná řeckou tragédii, se odvíjí ve velmi slušném, někdy až videoklipovém tempu a nenajde se v něm snad jediné hluché místo. Velmi tomu přispívá hudební doprovod s využitím Vivaldiho Čtvera ročních období, vynikající výkon herce Choi Min-sika v hlavní roli a nakonec i nápaditá kamera a výtvarné zpracování vůbec. Mě navíc zaujala scéna, v níž hrdina s kladívkem v ruce vzdoruje hordě nepřátel a celé je to snímáno jako mlátička na herním automatu.
Oldboy prostě není klasický akční film, přestože akce je v něm víc než dost, a ten, kdo se na něj podívá, rozhodně neprohloupí, Málokdy se totiž podaří tak dobře spojit zábavnost s hlubokým diváckým zážitkem. Tenhle film má prostě zaděláno na kult!
9/10
Základní děj filmu se motá okolo pomsty. Příběh začíná, když mladý muž oslavuje narozeniny své dcery, opije se a po propuštění z policejní stanice, kde byl zadržen, se probouzí v neznámém pokoji, v němž má strávit dalších patnáct let života, a jediným spojením s okolním světem je pro něj televize. Když se pak náhle dostává zpět na svobodu, netouží po ničem jiném než najít svého věznitele a zjistit důvod, proč byl vlastně uvězněn. Začíná tak podivná hra, ve které nikdo neví, kdo je kočka a kdo myš.
Film, který svou strukturou připomíná řeckou tragédii, se odvíjí ve velmi slušném, někdy až videoklipovém tempu a nenajde se v něm snad jediné hluché místo. Velmi tomu přispívá hudební doprovod s využitím Vivaldiho Čtvera ročních období, vynikající výkon herce Choi Min-sika v hlavní roli a nakonec i nápaditá kamera a výtvarné zpracování vůbec. Mě navíc zaujala scéna, v níž hrdina s kladívkem v ruce vzdoruje hordě nepřátel a celé je to snímáno jako mlátička na herním automatu.
Oldboy prostě není klasický akční film, přestože akce je v něm víc než dost, a ten, kdo se na něj podívá, rozhodně neprohloupí, Málokdy se totiž podaří tak dobře spojit zábavnost s hlubokým diváckým zážitkem. Tenhle film má prostě zaděláno na kult!
9/10
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář